اگه صحبت بر سر مولتی ویتامین (یعنی مکملی که همه نوع ویتامینی در اون به هم آمیخته) است، اون وقت بهترین زمان واسه مصرفش معمولا صبح و همراه با اولین وعده غذایی تونه. چون که ویتامینا موادی مصنوعی هستن، و وقتی که همراه با غذا و ویتامینای طبیعی مصرف شن، بهتر جذب می شن. مصرف اونا در صبح هم، این شانس رو براتون بوجود میاره، که مقدار بیشتری از ویتامین، در طول روز، و همراه با هر وعده غذایی که مصرف می کنین، جذب بدنتون شه.

شاید چیزی درباره ویتامینای محلول در چربی شنیده باشین. اینا، ویتامینایی هستن که در بافت چرب بدن ذخیره می شن. این ویتامینا، باید با مقداری چربی غذایی مانند آجیل مصرف شن تا جذب بدنتون شن. ویتامینای A, D, E و K همه از شکلای جور واجور محلول در چربی هستن. نوع دیگه ویتامینا، محلول در آبا هستن، مانند ویتامینای C و B که در بافت چرب بدن ذخیره نمی شن، و اگه لازم باشه باید هر روز واسه بدن تامین شن.

بهرصورت بازم می گیم، پیشنهاد می شه که ویتامینا رو صبح استفاده کنین، اما بهترین زمان واسه شما، وقتی از روزه که همیشه مصرف ویتامین هاتون رو بخاطر بسپارین. تنها استثنای این مورد، ویتامین B هست، ویتامینی که بیشتر به توانایی مقابله با استرس یا خستگی اش شناخته شده. پس، از اونجایی که این ویتامین انگار ویتامین انرژی زا هستش، بهتره اونو فقط صبحا استفاده کنین، تا با خواب شبونه تون دخالت نکنه.

حالا به موضوع بحث برانگیز و اصلی در مورد ویتامینا بپردازیم. اصلا به مصرف ویتامینا احتیاج داریم؟ سالیان ساله که پزشکان پیشنهاد می کنن مولتی ویتامین استفاده کنین، تا به دوز لازم روزانه تون برسین، مخصوصا اگه برنامه غذایی متعادل و مغذی ندارین. که اگه باهم روراست باشیم، کی برنامه غذایی اش منظمه؟

اما بعضی از تحقیقات در سالای گذشته، ممکنه مصرف مولتی ویتامین غیر لازم باشه، و حتی بعضی وقتا خطرناک! یکی از این تحقیقات که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده، مشخص کرده که اسید فولیک زیادتر از اندازه (که در بیشتر مولتی ویتامینا هست)، می تونه منتهی به سرطان پروستات شه. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۱ منتشر گردید، و هزاران زن بالای ۲۵ سال رو مورد آزمایش قرار داد، مشخص کرد که مصرف مولتی ویتامین، در واقع اندازه مرگ و میر رو هم زیاد می کنه!

چیز دیگری که باید در نظر داشته باشیم، اینه که بر خلاف داروهای نسخه ای، ویتامینا قبل اینکه وارد بازار شن، احتیاجی به دریافت تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا، و تست، ندارن. یه راه واسه اینکه بی خطر بودن ویتامینی رو چک کنیم، اینه که بدنبال علامت تاییدیه USP باشیم. این علامت در واقع مهر و موم دارونامه ملی آمریکاست، یه موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی.

از طرف دیگه یادمون نره که بیشتر غذاهایی که امروز می خوریم، با شکلای جور واجور ویتامینهاا غنی شدن. پس مصرف اینجور غذاها بهمراه مکمل مولتی ویتامین، ممکنه دوزی بالاتر از دوز پیشنهاد شده از ویتامینا رو واسه بدن شما جفت و جور سازه.

پس باید چه کنیم؟ بهترین راه اینه که این موضوع رو با دکتر خود در میان بذارین، تا مشخص شه که در کل احتیاجی به مصرف مکملای غذایی دارین یا نه. و اینکه اگه باید ویتامین استفاده کنین، چه مقدار براتون کافی هستش.

منبع : fitnessmagazine.ir