ویتامینایی وجود دارن که نیکوتین رو از بدن خارج کنن؟

ویتامینایی وجود دارن که نیکوتین رو از بدن خارج کنن؟

نیکوتین

جانشین کردن مواد مغذی

به گفته انجمن سرطان آمریکا، حتی وقتی که شما سیگار رو ترک می کنین، نیکوتین واسه ۳ تا ۴ روز در بدن تون باقی می مونه. بدن شما در اول دوز معمولش از این ماده مخدر رو می خواد که به علائم ترک منجر می شه. ممکنه در عرض چند ساعت پس از ترک سیگار، اونا رو تجربه کنین. علائم ترک شما ممکنه به مدت ۳ روز یا بیشتر طول بکشه، چون نیکوتین و اجناس فرعی اون در بدنتون وجود دارن. این علائم عبارتند از اضطراب، تحریک پذیری، مشکلات خواب، مشکل در دقیق شدن و فوکوس کردن وتغییرات خلق و خو. یه رژیم غذایی سالم به جانشین کردن مواد مغذی که بدن شما در بین سیگار کشیدن از دست داده کمک می کنه.

ویتامینا می تونن به وسیله بازسازی آسیب به وجود اومده به وسیله این ماده مخدر، در روند خارج شدن نیکوتین از سیستم شما در طول دوره ترک سیگار کمک کنن.

ویتامین C و E

با در نظر گرفتن Medical News Today، سیگار کشیدن باعث کاهش جدی ویتامین E می شه اما ویتامین C، این روند کاهش رو متوقف می کنه. محققان در موسسه لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان به این نتیجه رسیدن که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز به مراقبت از کارکرد ویتامین E در افراد داوطلب کمک کرد. این ویتامین، از دست دادن ویتامین E رو تا ۴۵ درصد در افراد سیگاری کم کرد. ویتامین E به عنوان یه آنتی اکسیدان محافظ واسه مقابله با رادیکالای آزاد که به خاطر سیگار کشیدن در بدن زیاد می شن، عمل می کنه.

رادیکالای آزاد باعث آسیب سلولی در غشاهای ریه و بقیه بافتا می شن. مصرف ویتامین C و E در بین سیگار کشیدن یا در طول دوره ترک سیگار، به بدن کمک می کنه با آسیب به وجود اومده به وسیله نیکوتین مقابله کنه. هم اینکه این ویتامینا به همراه هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شن. جواب ایمنی ضعیف به وجود اومده به وسیله اعتیاد به نیکوتین، به افزایش بیماریا و مشکلات جدی از جمله مریضی قلبی منجر می شه. واسه دریافت منابع غذایی ویتامین C، مقداری زیادی میوه و سبزیجات و واسه دریافت ویتامین E، تخم مرغ و غلات دانه ریز استفاده کنین.

ویتامین A

افراد سیگاری، ویتامین A که معمولا از شما در برابر عفونت ریه مراقبت می کنه، از دست میدن. مصرف ویتامین A ممکنه از شما در برابر آسیب ریه که منتهی به سرطان می شه، مراقبت کنه. اما تحقیقات در مورد اینکه چه مقدار مراقبت جفت و جور می کنه، بازم ادامه داره. انجمن سرطان آمریکا میگه مشخص شده که خطر سرطان در سیگاریای سنگین (کسائی که شدیدا سیگار میکشن) با سطوح پایین ویتامین A چند برابر سیگاریای سنگین با سطوح نرمال ویتامین A هستش. چه ویتامین A بتونه از شما در برابر آسیب ریه به وجود اومده به وسیله سیگار کشیدن مراقبت کنه و چه نتونه، جانشین کردن این ویتامین در بدنتون می تونه باعث بهتر شدن سلامتی شما موقع خارج شدن نیکوتین از بدنتون شه. اجناس لبنی از جمله تخم مرغ و شیر شامل ویتامین A هستن.

ویتامین B5

استرس ممکنه نقش مهمی در بین ترک نیکوتین اجرا کنه، چون بدن شما هنوز شدیدا خواهان یه دوز از این ماده مخدره، حتی وقتی که نیکوتین به آرومی از بدن خارج می شه. ویتامین B5 به ساخت هورمونای مربوط به استرس کمک می کنه و ویتامین ضد استرس نامیده می شه، هرچند با در نظر گرفتن مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، دلایل محکمی در مورد تاثیر اون واسه مقابله با استرس وجود نداره. ویتامین B5 ممکنه به جلوگیری از بقیه علائم ترک کمک کنه. کمبود این ویتامین می تونه به بی خوابی، افسردگی، تحریک پذیری و عفونتای تنفسی فوقانی منجر شه.

شما می تونین با دوری از غذاهای فرآوری شده که این ویتامین رو کاهش میدن و مصرف مقدار بیشتری سبزیجات، غلات کامل و گوشتای تازه، سطوح ویتامین B5 تون رو زیاد کنین./ فیتنس مگزین

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا