: مدتا باور همه مردم بر این بود که همه شکلای جور واجور پاستا به دلیل دارا بودن نشاسته، چاق کننده هستن، اما محققان ایتالیایی تازگیا در بررسیای خود فهمیدن که پاستا نه فقط اصلا چاق کننده نیس، بلکه حتی می تونه در کاهش وزن به افراد کمک کنه

پاستا چاق کننده نیس

 اگه از شما سوال کنن که چه غذاهایی چاق کننده هستن، شاید در لیست خود از پاستا هم نام میبرین، اما بد نیس بدونین که محققان ایتالیایی تازگیا در تحقیقات خود فهمیدن که پاستا اگه تحت شرایط درست مصرف شه، اصلا چاق کننده نیس. این محققان پس از آزمایش روی بیشتر از ۲۰ هزار نفر فهمیدن که پاستا نه فقط چاق کننده نیس، بلکه حتی می تونه به شما در داشتن وزنی مطلوب و متعادل کمک کنه.

شاید خیلی متوجه نشده باشین، اما در سالای گذشته، انقلابی در صنعت مواد غذایی شروع شده. مواد غذایی که در رژیمای غذایی سالم گذشته، مصرفشون اصلا پیشنهاد نمی شد، حالا به عنوان مواد غذایی سالم، به درد بخور و بعضی وقتا لازم شناخته شدن. از جمله این مواد میشه به کره، تخم مرغ و نمک اشاره کرد که بسیاری هنوزم اونا رو عامل ایجاد بیماریای چربی خون و مشکل قلب، مشکل کبد و فشار خون می دونن.

در سالای گذشته، تحقیقاتی انجام شده که خیلی از پیشنهادای سلامتی رژیم غذایی سنتی مردم رو به رقابت کشیده. این عادات غذایی، برخلاف مغایرت با یافته های تحقیقات علمی، هنوزم در بین خیلی از مردم رواج داره. این بار محققان ایتالیایی به بررسی پرداخته ان و پس از تحقیقات بسیار، با اطمینان می گن که پاستا در زیاد شدن وزن افراد مقصر نیس.

بهتره کمی شفاف تر صحبت کنیم. هیچکی نمی گه که شما می تونین هر مقدار دلتون بخواد پاستای خامه ای، تخم مرغ شور و کره بخورین، چون که هر ماده ای اگه بیشتر از اندازه مجاز مصرف شه مضر و خطرناکه. جمله معروف «هرچیز به اندازه»، واسه این جور مواقع بسیار مناسبه. همونجوریکه محققان هم در تحقیق نوین خود تاکید کردن، اگه فقط به اندازه یه وعده مدیترانه ای غذا بخورین، پاستا می تونه حتی در کاهش وزن هم به شما کمک کنه.

یکی از محققان این پروژه به نام لیچیا یاکوویلو در این مورد میگه:

یاکوویلو و هم دانشگاهی هاش به صورت تصادفی ۱۴۴۰۲ نفر رو واسه شرکت در این پروژه شرکت استخدام کردن. همه این افراد بالای ۳۵ سال سن داسته و ساکن منطقه مولیز در جنوب ایتالیا بودن، پس خوب با عادات غذایی مدیترانه ای خو گرفته بودن. این گروه، پروژه مولیسانی نام گرفت. یاکوویلو و همکارانش گروه دیگری هم تشکیل دادن که دارای ۸۹۶۴ عضو بالای ۱۸ سال بود. اعضای این گروه از سراسر ایتالیا انتخاب شده و جداگونه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتن. این گروه، گروه INHES نام گرفت.

تیم محققان از یه پرسشنامه استانداردسازی شده استفاده کردن تا دریابند هر فرد در ۲۴ ساعت گذشته، دقیقا چه مواد غذایی مصرف کرده. زمان، مکان و اندازه غذای مصرف شده، و حتی جزییات کامل غذاها یا نوشیدنیای مصرف شده، هم در این پرسشنامه مورد سوال قرار گرفته بود. حتی در مورد برند مواد غذایی مصرف شده هم از افراد سوال شده بود. از این افراد سوال شد که پیرو رژیم غذایی خاصی هستن و غذایی که در ۲۴ ساعت گذشته مصرف کردن، جزو روند طبیعی و همیشگی تغذیه اونا بوده یا استثنائا این جور غذایی مصرف کردن. قد، وزن، اندازه دور کمر و اندازه دور ران هر فرد اندازه گیری شده و واسه استفادای بعدی به ثبت رسید.

 

پس از بررسی یافته های این تحقیق، نه فقط رابطه ای بین مصرف پاستا و داشتن اضافه دیده نشد، بلکه عکس این موضوع مشاهده شد. یعنی مصرف پاستا، بیشتر با لاغر بودن فرد رابطه داشت.

یاکوویلیو در مورد این پروژه میگه:

به عنوان جزئی سنتی از رژیم غذایی مدیترانه ای، مصرف پاستا با شاخص BMI افراد، اندازه دور کمر و نسبت دور کمر به ران اونا رابطه عکس داره. گسترش بیماریایی مثل اضافه وزن و چاقی در بین آدمایی که پاستا مصرف می کنن از بقیه کمتره. نتیجه این تحقیق، مثل بقیه بررسیای علمی انجام شده از جمله پروژه های مولیسانی و INHES، اینه که رژیم غذایی مدیترانه ای، که براساس مصرف در حد میونه روی و احترام به تموم عناصر غذاییه، واسه سلامتی خوبه. در ایتالیا، پاستا در بین عناصر رژیم غذایی مدیترانه ای در مقام اول قرار داره.

نکات بسیاری در مورد تاثیر یا نبود تاثیر پاستا در چاقی افراد هست. تاثیر یا نبود تاثیر این غذا بر چاقی فرد، به طور کامل به پیوستن اون به رژیم مدیترانه ای وابسته. رژیمی سالم که براساس به کار گیری کربوهیدرات و فیبر ساخته شده و عناصر اصلی اون موادی مثل حبوبات، برنج، غلات، پنیر، روغن زیتون، گوجه فرنگی، سیر و ماهیه.

این بدون معناست که آدمایی که موفق شده بودن وزن خود رو پایین نگه داشته و در عین حال بدون نگرانی از چاق شدن از خوردن پاستا لذت ببرن، آدمایی بودن که به یه رژیم غذایی به طور کامل سالم و متعادل معتقد بودن، و پاستای خود رو به جای خامه و گوشت قرمز، به همراه ماهی و سبزیجات میل می کردن. همین امر موجب متعادل موندن وزن اونا شده بود. پاستایی که این افراد میل می کردن معمولا دارای حجم متوسط یا کمی بود. پس ما در مورد آدمایی صحبت می کنیم که پاستا رو به اندازه کمی می خورن، نه به اندازه یه وعده کامل، و این همون کاریه که در رژیم مدیترانه ای مرسومه. یعنی به کار گیری غذا در حد میونه روی.

یکی دیگه از محققان پروژه میگه:

در آخر پروژه، کتابچهای تصویری کوچیکی به همه داوطلبان داده شد تا با در نظر گرفتن تصاویر درون اون، وعده غذای سبک رو تعریف کنن. سنگین ترین اندازه انتخاب شده ۸۶ گرم بود. یعنی دیگه، ۸۶ گرم غذا واسه این ایتالیاییا مقدار بسیار زیادیه.

با کنار هم گذاشتن یافته های این محققان به این نتیجه می ر سیم که می تونین پاستا رو آب پز کرده و هر مقدار دلتون خواست از اون بخورین، اما به شرطی که از یه رژیم غذایی سالم پیروی کنین. یعنی مواد غذایی که در کنار پاستای خود می خورید، چاق کننده و مضر نباشن. کربوهیدراتای یه رژیم غذایی سالم نه فقط واسه شما ضرری ندارن، بلکه موجب حفظ سلامتی شمام می شن. با به کار گیری پاستا در کنار مواد سالم، می تونین کالریای دریافتی بدن خود رو کاهش داده و اینجوری حتی وزن هم کم کنین.

.

منبع : alamto.com