مجموعه: زیبایی اندام

هیپنوتیزم می تونه به کاهش وزن شما کمک کنه؟

 

هیپنوتیزم بعضی وقتا یه روش درمانی حساب می شه و واسه اصلاح و تغییر بعضی رفتارها به کار میره، اما این روش به کاهش وزن هم کمک می کنه؟ در این مقاله با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم.

 

کاهش وزن با هیپنوتیزم Hypnosis ممکن است؟ 

این ایده که فرد وارد وضعیت ناخودآگاه (نبود هوشیاری) شه و وقتی که بیدار شد قادر باشه در برابر خوردن مقاومت کرده و وزن کم کنه، واسه بیشتر کسائی که رژیم می گیرن ایده خوبی به نظر می رسه. 

 

هیپنوتیزم به طور زیادی در کمک به شکست دادن ترسا و تغییر رفتارای خاص، مانند مصرف الکل و مواد مخدر، استفاده می شه.باحال اینجاس که بعضی ادعا می کنن که هیپنوتیزم به کاهش وزن هم کمک می کنه. 

 

در این مقاله دلایلی مورد بررسی قرار می گیرن تا مشخص شه که هیپنوتیزم می تونه به کاهش وزن کمک کنه و از افزایش دوباره اون جلوگیری کنه یا خیر؟

  

هیپنوتیزم چیه؟ 

هیپنوتیزم وضعیتی از هوشیاریه که شامل افزایش توجه و تمرکز، کاهش آگاهی نسبت به محیط دور و بر و افزایش جواب به القای تلقیناته. 

  

دو نظریه متفاوت در مورد چگونگی کارکرد هیپنوتیزم هست:

۱- نظریه وضعیت state theory میگه که افراد مورد نظر وارد یه وضعیت متناوب (یکی در میان) از آگاهی (هوشیاری) می شن  که با کارکرد تغییر یافته مغز همراه س و به اثرات هیپنوتیزم مربوط می شه. 

 

۲- نظریه نبود وضعیت non-state theory میگه که هیپنوتیزم یه وضعیت تغییر یافته از آگاهی نیس. عوضش فرد هیپنوتیزم شده به تلقینات جواب میده و به جای اینکه تحتِ کنترل هیپنوتیزم کننده باشه، فعالانه در جلسه ها شرکت می کنه.(یعنی هیپنوتیزم شونده تحتِ کنترل هیپنوتیزم کننده نیس بلکه هیپنوتیزم کننده با ضمیر ناخودآگاه هیپنوتیزم شونده رابطه برقرار می کنه.)

 

تکنیکای مختلفی واسه هیپنوتیزم هست. یکی از عادی ترین اونا فوت وفن اثبات چشم eye-fixationه؛ در این فوت وفن فرد به شکل همیشگی به یه شی روشن خیره می شه تا اینکه چشما کم کم بسته می شن. 

 

وقتی که وارد وضعیت هیپنوتیزم میشین، تلقین پذیرتر میشین و شاید بیشتر شنوا و پذیرای تغییرات مثبت در رفتارای خود میشین.

 

ورود به حالت ترنس (از خود بی خود شدن) هیپنوتیزم hypnotic trance بیشتر به عنوان یه حالت آروم از آگاهی توصیف می شه. وقتی که در حالت ترنس trance هستین، هیپنوتیزم کننده تلقینات کلامی واسه شما میگه، از جمله: "وقتی که بیدار شدی، انگیزه بیشتری داری" یا " دیگه الکل نخای خورد" 

 

بعضی ادعا می کنن هیپنوتیزم می تونه خاطرات سرکوب شده رو بازیابی کنه، آلرژیا رو درمان کنه، اعتیاد رو درمان کنه و اضطراب و افسردگی رو کم کنه.

  

هیپنوتیزم می تونه روی بعضی رفتارای خاص تاثیر بزاره

بعضی بررسیا نشون دادن که هیپنوتیزم در اصلاح رفتارای جور واجور، از جمله سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر موثره. 

 

تو یه مطالعه، ۲۸۶ سیگاری تحت مشاوره یا هیپنوتیزم استاندارد واسه کمک به ترک سیگار قرار گرفتن. پس از ۶ ماه ۲۶ درصد در گروهی که هیپنوتیزم شدن سیگار رو ترک کردن و در مقابل در گروهی که تحت مشاوره قرار گرفتن، ۱۸ درصد سیگار رو ترک کردن. اندازه این فرق حتی پس از یه سال قابل توجه تر بود. 

 

تو یه بررسی دیگه، ۹ معتاد خیابانی به متادون که  طی ۱۰ هفته در جلسات گروهی هیپنوتیزم بررسی شدن. بعد از ۶ ماه این آدما به طور کامل مصرف مواد مخدر رو متوقف کرده بودن. 

 

علاوه بر این بررسیای دیگه نشون دادن که هینوتراپی hypnotherapy (درمان از راه هیپنوتیزم) در گروه های خاصی از آدما به بهتر شدن اعتماد به نفس، کاهش عصبانیت و تحریک پذیری، مدیریت استرس و درمان بی خوابی کمک می کنه. 

 

با این حال تحقیق مورد نظر در مورد مزیتای هیپنوتیزم محدوده و روی گروه کوچیک و خاصی از بیماران تمرکز کرده. واسه تعیین چگونگی تاثیر هیپنوتیزم روی عموم افراد تحقیقات بزرگتری لازمه. 

  

هیپنوتیزم  می تونه به کاهش وزن شما کمک کنه؟ 

علاوه بر مزیتای بالقوه ای که هیپنوتیزم داره، محققان نشون دادن که هیپنوتیزم ممکنه باعث کاهش وزن شه.

 

تو یه بررسی به ۶۰ فرد چاق گرفتار به آپنه خواب یا پیشنهادا و مشاوره های رژیمی شد، یا واسه کاهش استرس و یا واسه کم شدن اندازه کالری دریافتی مورد هیپنوتراپی قرار گرفتن.

  

پس از ۳ ماه اعضای هر سه گروه به اندازه قابل مقایسه ای وزن خود رو کم کردن. با این حال تنها گروهی که هیپنوتراپی رو واسه کاهش استرس دریافت می کردن، کاهش وزن خود رو تا ۱۸ ماه بعد نگهداشتن. 

 

تو یه بررسی دیگه ۱۰۹ نفر واسه کاهش وزن مورد رفتار درمانی قرار گرفتن، بعضیا با هیپنوتیزم و بعضیا بدون هیپنوتیزم. پس از دو سال گروهی که همراه با هیپنوتراپی تحت درمان بود، کاهش وزن رو ادامه داد، در حالیکه گروه دیگه تغییرات کمتری رو در وزن نشون داد. 

 

هم اینکه موشکافی خیلی از تحقیقات انجام شده نشون میده که اضافه کردن هیپنوتیزم به درمان شناختی رفتاری واسه کاهش وزن منتهی به کاهش تقریبا دو برابر وزن شد.

 

با این حال تحقیق در مورد اثرات بالقوه هیپنوتیزم بر کاهش وزن محدوده. واسه بررسی چگونگی مدیریت وزن با هیپنوتیزم تحقیقات بیشتری لازمه.

 

هیپنوتیزم باید همراه با بقیه روشای کاهش وزن باشه

تحقیقات بسیار کمی وجود دارن که تنها اثرات هیپنوتیزم روی کاهش وزن رو بررسی می کنن. نیاز به یادآوری نیس که این وسط معمولا خطاهایی در روش این تحقیقات هست که می تونه یافته ها رو منحرف کنه. 

 

بیشتر پژوهشایی که نشون دهنده تاثیر مثبت هیپنوتیزم بر کاهش وزن بودن، از هیپنوتیزم در ترکیب با یه برنامه مدیریت وزن استفاده کردن.

 

در این بررسیا هیپنوتیزم وقتی به کاهش وزن کمک کرد که با مشاوره های رژیم غذایی یا رفتار درمانی همراه بوده. واسه مشخص کردن اینکه هیپنوتیزم چیجوری به تنهایی ممکنه روی کاهش وزن تاثیر بزاره، بررسیایی با کیفیت بالاتر لازمه. 

 

واسه رسیدن به بهترین یافته های هیپنوتیزم باید به یه برنامه درمانی اضافه شه که شامل ایجاد یه رژیم غذایی سالم و تغییر در سبک زندگی هم باشه. 

 

هیپنوتیزم ممکنه واسه همه موثر نباشه

بررسیا نشون دادن که بعضی افراد ممکنه به اثرات هیپنوتیزم حساس تر باشن و پس سود بیشتری از اون می برن. مخصوصا بعضی ویژگیای شخصیتی خاص می تونه اندازه حساسیت فرد به هیپنوتیزم رو مشخص کنه. 

 

ویژگیایی مانند مقاومت، از خودگذشتگی و اندازه پذیرش نظریه های نوین، همه ویژگیایی هستن که با اندازه حساسیت بالاتر فرد نسبت به هیپنوتیزم در رابطه هستن.علاوه بر این افراد رویا پرداز یا کسائی که دارای تخیلات زنده هستن و از واقعیت فاصله می گیرن، شاید راحت تر هیپنوتیزم می شن.

 

در مقابل، بررسیا نشون دادن کسائی که سریع اراده کردن می کنن، نسبت به هیپنوتیزم شاید زیاد تاثیر پذیر نیستن. بررسیای دیگه نشون دادن که حساسیت به هیپنوتیزم پس از سن ۴۰ سالگی زیاد میشه و خانوما، بدون توجه به سن، نسبت به هیپنوتیزم حساس تر هستن. 

 

اگه شما دارای این ویژگیای شخصیتی هستین یا در این دسته قرار می گیرین، هیپنوتیزم شاید واسه شما موثر هستش. واسه بقیه هیپنوتیزم ممکنه همون یافته های موثر رو واسه بعضی به دنبال نداشته باشه. 

 

هیپنوتیزم یه روش درمان سریع نیس

هرچند در بعضی بررسیا مشخص شده که هیپنوتیزم به کاهش وزن کمک می کنه، اما نباید به عنوان یه روش درمانی جداگونه یا یه روش جادویی واسه کاهش وزن در نظر گرفته شه. 

 

واقعا بیشتر بررسیایی که مزیت هیپنوتیزم رو نشون دادن، علاوه بر هیپنوتیزم از رفتار درمانی یا یه برنامه مدیریت وزن هم استفاده کردن.

 

هیپنوتیزم باید به عنوان ابزاری واسه اصلاح رفتارای خاصی استفاده شه که ممکنه باعث زیاد شدن وزن شن. شما بازم باید زمان و تلاش بیشتری واسه دیدن نتیجه صرف کنین.

 

میوه و سبزیجات بیشتری بخورین، اندازه مصرف غذاهای فرآوری شده و قند رو کم کنین و حتما فعالیت بدنی منظم داشته باشین تا وزن خود رو کم کنین – با کمک هیپنوتیزم یا بدون اون.

 

 

.

منبع :