واقعا ویتامین C به مقابله با سرما خوردگی کمکی میکنه؟یا این فقط یه افسانه س؟

آکایران : شمام از جمله آدمایی هستین که هنگام شروع آب ریزش بینی و علائم سرما خوردگی، به سرعت به آب پرتقال روی میارید؟ شاید هم براتون این سوال مطرح باشه که تاثیر ویتامین ث بر بهتر شدن علائم سرما خوردگی شایعه س یا واقعیتی علمی ؟

تاثیر ویتامین ث بر سرماخوردگی

بنا : دکتر کارول هگانز مشاور روابط عمومی علوم و سلامت دفتر مکملهای غذایی NIH میگه: در بیشتر افراد، مصرف منظم مکمل ویتامین ث هیچ تاثیری بر کاهش خطر ایجاد سرما خوردگی نزدیک الوقوع نداره. با این حال تحقیقات نشون میدن ویتامین ث نقش مهمی در پشتیبانی از سیستم ایمنی اجرا میکنه و تحت شرایط خاص (که به اون اشاره میشه) واسه سرما خوردگی هم خوبه.
بذارین در مورد نقش ویتامین ث بیشتر توضیح بدیم.

افسانه ویتامین ث

شایعه توانایی ویتامین ث در پیشگیری از سرما خوردگی به ده های ۶۰ و ۷۰ میلادی باز میشه. در اون زمان دانشمند مشهوری به نام لینوس پاولینگ Linus Pauling به این نتیجه رسید که دوزهای بسیار بالای ویتامین ث سالهای سال مانع ابتلای اون به سرما خوردگی شده. پاولینگ به فکر بود  که سرما خوردگی رو میشه ریشه کَن کرد و خیلی زود این مریضی به تاریخ می رسه. پاولینگ کتابی پر فروش در این مورد منتشر کرد و توصیهش واسه سرما خوردگی خیلی زود به اطلاعات عمومی تبدیل شد در حالی که تحقیقات قبل از اون و پس از اون ادعاهای پاولینگ رو بارها رد کرده بودن.
طبق گفته NIH، کلا دلایل نشون میدن که مصرف منظم ویتامین ث در دوز دست کم ۲۰۰ میلی گرم در روز،  بروز سرما خوردگی در همه مردم رو کاهش نمیده.مصرف منظم ویتامین ث هم اینکه شدت سرما خوردگی رو هم کم نمی کنه. هم اینکه مصرف زیادتر از اندازه ویتامین ث میتونه مشکلاتی واسه بدن ایجاد کنه. در مورد ویتامین ث هم مثل خیلی از ویتامینها و مواد معدنی دیگه بیشترین حد مجاز مصرف باید رعایت شه. در صورت مصرف بیشتر از ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین ث در روز نشونه هایی مانند تهوع، اسهال و کرامپ معده(گرفتگی عضلات معده) بوجو میاد.

فواید واقعی ویتامین ث

اگه مکمل ویتامین ث مصرف میکنین در هر صورت از فواید اونم بهره مند میشین. هر چند تاثیر ویتامین ث ارتباطی با دچار شدن به سرما خوردگی و یا شدت اون نداره، اما کلا مصرف اون کمی دوره مریضی رو کوتاهتر میکنه. تحقیقات نشون دادن که مصرف پیشگیرانه مکمل ویتامین ث دوره سرما خوردگی رو در بزرگسالان ۸ % و در کودکان ۱۴ % کوتاهتر میکنه.

چند استثناء مهم واسه قانون "نبود تاثیر ویتامین ث در پیشگیری از سرما خوردگی" هست. در بعضی ادما از جمله دوندهای ماراتون، اسکی بازان و نظامیان به نظر میرسه ویتامین ث به کاهش احتمال سرما خوردگی کمک میکنه. این افراد تحت فعالیتهای شدید ورزشی یا آب و هوای نامساعد قرار دارن که سیستم ایمنی رو ضعیف کردن میکنه پس با مصرف ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین ث در روز میتونن از فواید پیشگیرانه اون بهره ببرن.

هر چند مصرف زیادتر از اندازه ویتامین ث ممکنه به افراد معمولی کمکی نکنه اما یادتون باشه که مقدار پیشنهاد شده ویتامین ث رو باید هر روز دریافت کنین تا به سلامت سیستم ایمنی خود کمک کنین. هم اینکه مکملهای ویتامین ث ممکنه به آدمایی که مقدار ویتامین ث کمی دریافت میکنن مانند افراد سن و سال دار و آدمایی که سالهاست سیگار میکشن کمک کنه. افراد سیگاری و آدمایی که در برابر دود سیگار قرار دارن (مانند خونواده فرد سیگاری) ویتامین ث کمتری در بدن خود دارن. سیگاریها بیشتر میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف میکنن. علاوه بر این افراد سیگاری و هم آدمایی که در برابر دود سیگار قرار دارن استرس اکسایشی oxidative stress در بدنشون بالاست.
با این حال در مورد همه این افراد باید احتیاط رعایت شه. اثرات مثبت ویتامین ث تنها وقتی نتیجه می ده که به صورت پیشگیرانه مصرف شه.مصرف اون وقتی که علائم مریضی و تحریکات گلو شروع شده دیگه خیلی دیره. محققان هیچ دلایلی پیدا نکرده ان که نشون بده ویتامین ث پس از دچار شدن به سرما خوردگی میتونه به شما کمکی بکنه.

ویتامین ث کافی دریافت میکنین؟

حالا خوبیش اینه بیشتر ما لازم نیس درباره مقدار ویتامین ث دریافتی مون نگرانی داشته باشیم. پیشنهاد میشه زنان ۷۵ میلی گرم و مردان میلی گرم ویتامین ث در روز دریافت کنن. پس اگه یه فنجون آب پرتقال ( ۱۷۰ سی سی) یا یه فنجون بروکلی بخار پز استفاده کنین کافیه.

علاوه بر این به نظر میرسه بدن ما ترجیح می ده مواد مغذی لازم رو از غذاهای واقعی به دست بیاره نه قرص و دارو. تحقیقات بسیار زیادی نشون میدن که آدمایی که مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف میکنن (که پر از ویتامینها و مواد معدنیه)، کمتر در خطر سرطان و مریضی قلبی قرار دارن. اما مصرف همین مقدار ویتامین و مواد معدنی به صورت جداگونه و از راه مکمل اینجور تاثیری نداره.

باید درباره مصرف هر مکملی اول با دکتر مشورت کنین. انتخاب رژیم غذایی سالم بهترین راه حفظ سلامتی در فصل سرما و سرما خوردگیه و سالها شما رو سر پا نگه میداره.

منبع :