وجود “آرسنیک” در برنج خطرناکه؟

وجود "آرسنیک" در برنج خطرناکه؟

وجود “آرسنیک” در برنج خطرناکه؟

در طول تاریخ، آرسنیک در زنجیره غذایی ما نفوذ و راه خود رو در غذاهای مصرفی ما پیدا کرده.

اما این روزا شرایط بسیار خیلی بد تر از گذشته س.

گسترش روز افزون شکلای جور واجور آلودگیا موجب افزایش سطح آرسنیک در غذاها شده و خطرات جبران ناپذیری واسه سلامت بشر بوجود آورده.

در تحقیقات گذشته مشخص شده که برنج شامل مقدارقابل توجهی آرسنیکه.

نگرانی درباره آرسنیک از اونجایی نشأت میگیره که برنج بخش کلی ایی از غذای اصلی بیشتر جمعیت جهان رو شکل میده.

مصرف آرسنیک موجود در برنج نگران کننده س؟ بیائید نگاهی به اون بندازیم.

آرسنیک چیه؟

آرسنیک عنصری سمیه که درصد سم اون ناچیزه و با As نشون داده می شه.

آرسنیک معمولا به تنهایی یافت نمی شه، بلکه با عناصر دیگه در ترکیبات شیمیایی خاصی هست.

این ترکیبات رو میشه در دو طبقه اصلی جای داد:

آرسنیک آلی: از پایه در بافت گیاهی و جانوری پیدا میشه.

آرسنیک غیر آلی: که در سنگ و خاک یافت می شن و در آب حل نمی شه. این نوع از آرسنیکا سمی ترن.

هر دو نوعِ اون به طور طبیعی در محیط دور و بر پیدا میشه اما افزایش سطح اون به آلودگی محیط بستگی داره.

به دلایل جور واجور، برنج قسمت بزرگی از آرسنیک غیر رو آلی رو از محیط گرفته و در خود ذخیره می کنه.

منابع خوراکی آرسنیک

آرسنیک تقریبا در تموم غذاها و نوشیدنیا پیدا میشه، اما مقدار اون بسیار ناچیزه.

اما بعضی غذاها شامل مقدار زیادی آرسنیک هستن، از جمله:

آبای نوشیدنی آلوده:

میلیونا نفر در سراسر جهان در برابر آبای نوشیدنی آلوده هستن که شامل مقدار زیادی آرسنیک غیرآلیه. این در آسیا و امریکای جنوبی بسیار شایعه.

غذاهای دریایی:

ماهی، میگو، صدف و دیگه غذاهای دریایی شامل مقدار زیادی آرسنیک آلی، نوع کمتر سمی آرسنیک، هستن. با این وجود، صدفای رودخانه ایی و بعضی از شکلای جور واجور دیگه غذاهای دریایی هم شامل آرسنیک غیرآلیه.

برنجبرنج و غذاهای برنجی:

برنج بیشتر از هر محصول غذایی دیگه آرسنیک رو در خود ذخیره می کنه. در واقع، برنج بزگترین منبع غذائی روی زمینه که شامل آرسنیک غیر آلی، سمی ترین نوع آرسنیک، هستش.

وجود “آرسنیک” در برنج خطرناکه؟

بعضی از غذاهای برنجی که شامل مقدار زیادی آرسنیک غیرآلی هستن، عبارتند از :

شیربرنج

سبوسه برنج

غلات صبحونه ی تشکیل شده از برنج

غلات برنج( برنج نوزاد)

شیرینی برنجی

شهد برنج قهوه ایی

کلوچه غلات شامل شهد برنج و یا برنج قهوه ایی

به چه دلیل آرسنیک در برنج پیدا میشه؟

آرسنیک به طور طبیعی در آب، خاک و سنگ پیدا میشه، اما اندازه اون در بعضی مناطق بیشتر از مناطق دیگه س.

اینجوری، به سهولت در چرخه غذایی راه یافته، مقدار خیلی از اون در بافت جانوری و گیاهی انباشته می شه که بخشی از اون به وسیله بشر خورده می شه.

در نتیجه های فعالیت بشر در جهت افزایش آلودگی، وجود آرسنیک در مواد غذایی هم روبه زیاد شدنه.

منبع اصلی آلودگی که موجب شدید شدن اندازه آرسنیک می شه شامل شکلای جور واجور خاصی از آفت کش ها و علف کشا، ترکیبات شیمیایی محافظ چوب، کود شیمیایی فسفات، ضایعات صنعتی، فعالیتای معدنی، احتراق زغال سنگ و فعالیتای تصفیه ایی می شه.

آرسنیک بیشتر به آبای زیرزمینیِ نقاط خاصی از جهان که بسیار هم آلوده ان، راه پیدا میکنه.

آرسنیک راه خود رو از آبای زیرزمینی به سمت چاه ها و دیگه ذخایر آبی که واسه آبیاری اجناس کشاورزی و البته پخت و پز استفاده می شه، پیدا می کنه.

برنج آسیاب نشده به سه دلیل کلی مستعد آلودگی به آرسنیکه:

برنج در شالیزارهایی که لازمه آبیاری فراوانه رشد می کنه. در خیلی از مناطق، آبیاری برنج با آبای آلوده به سم آرسنیک شکل میگیره.

امکان تجمع آرسنیک در خاکی که مستعد کاشت برنجه، هست و این مشکل رو حادتر می سازه.

برنج نسبت به اجناس غذایی دیگه، آرسنیک بیشتری رو از خاک و آب جذب می کنه.

به کار گیری آب آلوده واسه پخت و پز از دیگر نگرانیای پیش روست، چون دانه های برنج به آسونی آرسنیکِ آبی که در اون می جوشن رو جذب می کنن.

اثرات آرسنیک بر سلامت

مقدار زیاد آرسنیک شک نداشته باشین سمیه، موجب اثرات ناخوشایندی بر سلامته و حتی در بعضی موارد منتهی به مرگ می شه.

عموما مقدار کمی آرسنیک در بعضی موارد غذایی پیدا میشه و البته اثرات سمی اون به سرعت نمایان نمی شه.

با این وجود، بلع آرسنیک در دراز مدت مشکلات زیادی واسه سلامتی به وجود آورده و خطر دچار شدن به بیماریای طولانی رو زیاد می کنه. از جمله این بیماریا میشه به موارد زیر اشاره کرد:

نوعای جورواجور سرطان

تنگی یا انسداد رگای خونی

فشار خون بالا

بیماریای قلبی

دیابت نوع ۲

علاوه بر این، آرسنیک، سمیه که بر سلولای عصبی تاثیر گذاشته و کارکرد مغز رو تحت تاثیر قرار میده. اگه کودکان و نوجوانان در برابر به کار گیری آرسنیک قرار گیرند به مشکل در تمرکز، یادگیری و حافظه ، کاهش استعداد و مهارتای اجتماعی گرفتار می شن.

بعضی از این اختلالا حتی بر جنین هم تاثیرگذارند. بعضی از تحقیقات نشون دهنده اون هستش که جذب آرسنیک فراوون در زنان باردار اثرات داغون کننده ای بر جنین داشته، خطر تولد نوزادان خراب رو زیاد کرده و مانع از رشد کامل نوزاد می شه.

آرسنیک برنج نگران کننده س؟

وجود “آرسنیک” در برنج خطرناکه؟

بله. شکی وجود نداره که مصرف آرسنیک برنج خطرناکه.

خطر دچار شدن به بیماریای خطرناک در آدمایی که روزانه مقدار زیادی برنج مصرف می کنن، بسیار نگران کننده تره.

این مخصوصا در مورد آسیاییا و رژیمای غذایی آسیایی صدق می کنه.

گروه دیگری از آدما که در برابر خطرند، کودکان هستن که مقدار زیادی فرآورده های برنجی می خورن و آدمایی که از رژیمای بدون گلوتن یا بدون شیر پیروی می کنن. فرمول غذایی کودکان براساس برنج ، شیرینی برنجی، پودینگ و شیربرنج که بخش اعظمی از این رژیمای رو تشکیل میده هم می تونه خطرناک باشه.

کودکان هم به دلیل اندام کوچیک خود بسیار مستعدِ خطرات به وجود اومده به وسیله آرسنیک هستن. پس تغذیه روزانه اونا با غلات برنج، ایده خیلی خوبی نیس.

نگرانی دیگه هم به وجود اومده به وسیله شهد برنج قهوه ایی و عصاره شیرین برنج، که پر از آرسنیکه، هستش که بیشتر در غلات غذایی نوزادان استفاده میشن.

البته، اندازه آرسنیکِ همه برنجا خیلی هم زیاد نیس، با این وجود تعیین اندازه دقیق آرسنیک موجود در فرآورده های برنجی بدون آزمایشات دقیق در آزمایشگاه ممکن نیس.

چیجوری آرسنیک برنج رو کاهش بدیم؟

آرسنیکِ موجود در برنج رو میشه با شستن و پختن برنج با آب تمیز که بدون آرسنیک باشه، کم کرد.

شستشو و پخت برنج در کم شدن اندازه آرسنیک بالقوه موجود در برنج سفید و قهوه ایی تا حدود ۵۷٪ موثره.

البته اگه آبی که در پخت برنج استفاده می شه شامل آرسنیک باشه، تاثیر اون برعکس بوده و بر اندازه آرسنیک موجود در برنج اضافه می کنه.

نکات زیر از اندازه آرسنیک برنج کم می کنه:

وجود “آرسنیک” در برنج خطرناکه؟

از پخت برنج با آب کم دوری کنین.

قبل از پخت برنج رو خوب بشوئید. با این روش ۱۰ تا ۲۸٪ از آرسنیک برنج ازبین میره.

برنج قهوه ایی شامل آرسنیک بیشتری نسبت به برنج سفیده. اگه تمایل زیادی به مصرف برنج دارین، نوعای جورواجور برنج سفید بر برنج قهوه ای ارجحیت دارن و گزینه های بهتری هستن.

برنجای معطر از جمله باسماتی یا یاسمین رو انتخاب کنین.

برنج مناطق هیمالیا از جمله شمال هندوستان، پاکستان شمالی یا نپال رو انتخاب کنین.

در صورت امکان، از مصرف برنجایی که در فصول خشک رشد می کنن، دوری کنین. چون در این فصول به کار گیری آبای آلوده به آرسنیک شایع تره.

آخرین و البته مهم ترین پیشنهاد ایی که باید مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، توجه همه جانبه به رژیم غذاییتانه. رژیم غذایی خود رو با ایجاد تنوع در غذاهای مصرفی خود مطمئن و سالم کنین. رژیم غذایی شما هیچوقت نباید فقط شامل یه یا دو نوع غذای خاص شه.

اینجوری نه فقط تموم مواد مغذی رو واسه بدن خود تامین کردین، بلکه از مصرف زیادتر از اندازه یه ماده غذایی خاص هم دوری کردین.

برنج غذای بیشتر درصد خیلی از جمعیت جهان رو تشکیل میده، اینجوری میلیونا نفر در سراسر جهان در برابر خطرات به وجود اومده به وسیله مصرف آرسنیک قرار دارن.

می گن اگه برنج رو در حد متعادل و در کنار غذاهای جور واجور دیگه در رژیم غذایی خود بذارین، می تونه به طور کامل به درد بخور هم باشه.

با این وجود اگه برنج بخش کلی ایی از رژیم غذایی شما رو تشکیل میده، مطمئن شین در مناطقی که آلوده نیستن، رشد کرده.

/ healthmag.ir

.

منبع :