ورزش با شکم خالی و قبل از صبحونه باعث کاهش وزن می شه؟

پزشکی ورزشی, تغذیه

به چه دلیل ورزش با شکم خالی و در صبح؟

تصور بر اینه چون چند ساعت از آخرین وعده غذایی یعنی شام گذشته س، بدن غیر از چربی، منابع انرژی دیگری مانند گلیکوژن در اختیار نداره و این زمان، زمان مناسبیه تا چربی رو بسوزونن. پس با معده خالی شروع به ورزش می کنن. در نگاه اول اینطور به نظر می رسه این نوع فعالیت ورزشی تاثیرگذاری بهتری نسبت به وقتی داره که شما صبحونه خورده باشین و بعد ورزش کنین. اما یه فرق منفی هم داره و اون تحلیل رفتن عضلاته! که نوع ورزش در اون نقش داره. تغییر در سبک زندگی و افزایش چربی سوزی

اما چه نوع ورزشی؟

برخیا صبح و قبل از صبحونه مثلاً به مدت ۲۰ دقیقه پیاده روی آهسته ای انجام میدن، یه سریای دیگه با شدت متوسط و زمان طولانی تمرین هوازی مانند دویدن و گروه دیگه تمرینات بدنسازی و یا تمرینات با شدت بالا مانند اینتروال انجام میدن.

گروهی که فقط پیاده روی انجام میدن، شاید با این زمان پیاده روی و شدت پایینی که داره کمتر بدن رو مجبور به سوختن چربی کنه و شاید در واقع هیچ فرقی در کاهش چربی میان اونا با کسائی که همون پیاده روی رو بعد از صبحونه انجام می بدن، نداشته باشن. اما دیگه گروه ها وقتی شدت یا زمان تمرین رو بالا می برن، بدن رو به خاطر کالری سوزی وارد فاز تخریب شدن می کنن. فواید ورزش واسه مغز

به چه دلیل ورزش با شکم خالی غلطه؟

اندازه سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس!) در صبح بالا هستش. از طرف دیگه فعالیتای ورزشی مانند شرایط استرس زا تلقی شده و موجب ترشح کورتیزول بیشتر می شه، کورتیزول هم واسه پیدا کردن سوخت سراغ تجزیه پروتئین بدن (عضلات) و تبدیل شدن اون به گلوکز میره! گذشته از این سطح پایین گلیکوژن هنگام فعالیت ورزشی باعث آزاد شدن کورتیزول و منتهی به تجزیه پروتئین می شه که گذشته از عضله سوزی، مشکل در سیستم ایمنی بدن رو هم به دنبال داره. پس در این شرایط شما واسه کاهش وزن، عضلات رو قربونی می کنین. (کورتیزول از غدد فوق کلیوی ترشح می شه) ورزشایی که عمر رو طولانی می کنه

پس یافته های تحقیقات قبلی چی می شه؟

تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده که یافته ها به طور کاملً متناقضی رو نشون داده، چون که در این تحقیقات اشاره ای به نوع تغذیه فرد در طول روز نشده و فقط ورزش با معده خالی قبل از صبحونه و یا مصرف کربوهیدرات یا پروتئین اونم به صورت کنترل شده قبل از ورزش بررسی شده.

اما در مورد تحقیقاتی که ورزش با معده خالی رو پیشنهاد کردن، اینطور به نظر می رسد که در این تحقیقات به اندازه سطح کورتیزول توجهی نشده باشه و فقط مقدار کاهش وزن فرد رو مورد بررسی قرار دادن، از طرف دیگه این امکان هم هست که حتی توجه کمتری به این شده باشه که اندازه وزن کم شده از چربی بوده یا نتیجه تخریب عضله بوده؟ چون که در مواردی پیشنهاد شده این روش رو در کنار رژیم کم کالری ادامه بدین، این روش تو یه بازه وقتی کوتاه می تونه موجب کاهش وزن شه، اما ادامه داره و یا وزن از دست رفته بر نمی شه؟

باید گفت این نوع کاهش وزن تو یه جایی متوقف می شه و بدن نسبت به از دست دادن چربی از خود مقاومت نشون میده، در کنار این موارد گذشته از پایین اومدن سطح ایمنی بدن، مشکل در سطح قند خون، کاهش بافت عضلانی و افزایش فشار خون می تونه از عاقبتای افزایش سطح کورتیزول واسه شخص باشه.

اگه صبحونه بخورین و بعد از اون ورزش کنین چیجوری؟

ورزش با شکم خالی و قبل از صبحونه باعث کاهش وزن می شه؟ ۵ صبحونه مقوی واسه تقویت مغز

وقتی ماده غذایی وارد بدن می شه که طبیعتاً بخشی از اون کربوهیدراته، انسولین ترشح می شه، گلوکز خون رو ذخیر کرده و مابقی گلوکز صرف فعالیتای می شه که پس از خوردن غذا مشغول به انجام اون میشین. یعنی اگه شما با فاصله کم از خوردن صبحونه فعالیت ورزشی رو انجام بدین بدن گلوکز خون که نتیجه مصرف صحبانهه رو مصرف می کنه و بعد از تموم شدن اون سراغ دیگه ذخایر بدن میره، از طرف دیگه این فاصله کم حتی موجب مشکل در روند هضم غذا می شه. پس لازمه دست کم از یه ساعت و نیم به بالا پس از خوردن غذا فعالیت ورزشی رو شروع کنین.

نکته پایانی

دقت کنین که بحث کاهش وزن چیزی بالاتر از اینه که شما صبح با شکم خالی ورزش کنین و کالری مصرفی رو در طول روز کم کنین در این روش به جای اینکه در دراز مدت انتظار کاهش وزن داشته باشین، کاهش وزن تون یا متوقف شه یا حتی بعد از اون بدتر، بالا بره.

شما به جای اینکه در صبح با معده خالی ورزش کنین، بهتره صبحونه بخورین بعد در طول روز اندازه کربوهیدرات مصرفی رو مدیریت کنین یا کم کنین و از طرف دیگه تغذیه تون رو به طرف مصرف پروتئین (به اندازه نیاز بدن) و چربی ببرین. همیشه سخت تلاش کردن به معنی نتیجه بهتر نیس، بلکه انتخاب راه درست شما رو موفق می کنه.

زمانبندی تغذیه و نوع ترکیب مواد غذایی به خاطر عضله سازی، کاهش وزن یا عضله سازی و کاهش وزن به صورت همزمان فرق داره، پس لازمه در مورد هدفی که دارین گذشته از مطالعه در این مورد از یه متخصص بخواین تا برنامه ای مخصوص خودتون رو تنظیم کنه.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه