ورزش واسه سلامت روان هم خوبه؟

مطمئنا جواب این سوال بلیه. می دانیدکه مغز توانایی فوق العاده ای واسه تغییرپذیری داره و هر رویدادی که ما تجربه می کنیم یا می بینیم موجب تغییراتی در سیناپسای مغز می شه و منتهی به یادداری و یادگیری می شه، و میدونید تمرینات مقاومتی مانند تمرین با وزنه و تمرینات استقامتی مانند دویدن آروم علاوه برعضله، باعث تغییراتی در سیستم عصبی می شه؟

میدونید که ورزش واسه حفظ سلامت جسم خوبه. علاوه بر این ورزش احتمال دچار شدن به مریضی قلبی و سکته مغزی رو هم کم می کنه ، از خطر سرطانای جور واجور جلوگیری می کنه، باعث کاهش فشار خون ، بهبود متابولیسم، کاهش مشکلات مربوط به دیابت، کمک به حفظ تراکم استخون و ارتقای سیستم ایمنی می شه.

اما میدونید که ورزش واسه سر هم سودمنده. شایع ترین درمانا واسه افسردگی روان درمانی و دارودرمانی هستن. روانشناسان فهمیدن انجام حرکت ورزشی می تونه سومین راه درمان افسردگی به حساب آید.

اثرات ورزش بر سلامت روان

  • ورزش هم در مدت کوتاه و هم در دراز مدت یه داروی ضدافسردگی خوبه.
  • هرچند ورزش باعث کاهش افسردگی در میان همه جمعیتای مورد مطالعه شده، بیشترین تاثیر رو در آدمایی داشته که از فعالیت بدنی بیشتری بهره مند هستن.
  • هرچند ورزش در همه طبقات سنی به اندازه قابل توجه ای از افسردگی کم می کنه، هر چی بر سن افراد اضافه بشه، کاهش افسردگی در اثر اون بیشتره.
  • ورزش واسه هر دو جنس زنان و مردان سودمنده و به صورت ضدافسردگی مناسبی عمل می کنه.
  • پیاده روی و دوی آروم بیشتر از بقیه شکلای جور واجور حرکات ورزشی مورد مطالعه قرار گرفتن اما همه شکلای جور واجور شامل هوازی و بی هوازی در کاهش افسردگی تاثیردارن.
  • هر چی مدت برنامه ورزشی و تعداد جلسات اون بیشتر باشه ، تاثیر اون در کاهش افسردگی بیشتره.
  • موثرترین و بهترین روش درمان افسردگی همراه ساختن روان درمانی و ورزشه. پس کارشناسان، ورزش رو به عنوان بخشی از برنامه درمان افسردگی به بیماران پیشنهاد می کنن.
  • یه ورزش خاص واسه عموم افراد یا مبتلایان به افسردگی تجویز نمی شه.

اول اینکه افراد باید ورزش رو کم کمک شروع کنن. دوم اینکه نوعای جورواجور اون در افراد متفاوت تاثیر مشخصی داره. واسه بعضی پیاده روی، دو یا شنا خوبه. بعضی یوگا رو بهتر می دونن.

به هر حال ورزش فرصتی واسه افزایش تماس با دیگرونه که مخصوصا واسه کسائی که در اثر افسردگی تنها شدن سودمنده. افراد باید با شروع ورزش به هر گونه تغییر در اخلاق شون دقت کنن تا فهمیده باشن چه ورزشی و در چه حدی به اونا در کاهش افسردگی کمک می کنه.

چه نوع ورزش پیاده روی به درد بخور و موثره؟

فعالیت فیزیکی مناسب واسه تقویت عضلات قلب و ریه و در کل سلامتی، وقتی به درد بخور و موثر می شه که بتونه دلیل بروز تغییرات بیولوژیک به درد بخور در بدن آدم شه که از اون جمله میشه به افزایش تعداد ضربان تا شکل سریع اون یعنی یه دوی نرم و سبک اشاره کرد.اندازه پیاده روی می تونه از شکل آروم یعنی راه رفتن فرق داشته باشه. برنامه براساس اندازه آمادگی جسمی افراد با هدف پایانی طی ۳ هزار و ۲۰۰ متر در مدت نیم ساعت و با افزایش ضربان قلب ۱۲۰-۱۳۰ بار در دقیقه می تونه فرق داشته باشه.

چه فوایدی از ورزش پیاده روی میشه توقع داشت؟

بررسی متون و مقاله ها نشون دهنده آثار بسیار به درد بخور و زیاد ورزش پیاده روی بر سلامت آدم از ابعاد مختلفه که واسه آگاهی بیشتر در مورد این آثار به درد بخور در مورد پیش گیری و کنترل بیماریا میشه به موارد زیر اشاره کرد: کاهش روند پوکی استخون مخصوصا در زنان، کنترل مشکلات چربی خون، کنترل فشار خون، کاهش مشکلات چاقی و درمان اون، کنترل دیابت و کاهش بروز دچار شدن به دیابت تیپ ۲ (مرض قند)، پیشگیری از آترواسکلروزیس عروق کرونری (تصلب شرایین)، کاهش مشکلات بیماریای مفصلی و استئوارتریتا (آرتروز)، کاهش مشکلات حاملگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت وضعیت تنفسی،کاهش علایم بیماریای روده ای، تقویت روانی افراد با کم شدن استرس، بی خوابی و اضطراب، تقویت و ایجاد حس سرحالی، پیش گیری و درمان اعتیاد. با در نظر گرفتن مطالب نامبرده و سهولت انجام ورزش پیاده روی و آثار گسترده اون در ارتقای سلامت فرد و جامعه، این بحث از ورزش نیازمند توجه خاص ای در برنامه ریزیای بهداشتیه و قدر مسلم گستردگی موضوع، ضرورت مشارکت و هماهنگی بین بخشی و مردمی رو هم در مورد برنامه ریزی و هم در اجرای برنامه های کامل می خواد، مخصوصا بعد هماهنگی بین بخشی در حفظ و ارتقای سلامتی مردم از راه گسترش فرهنگ پیاده روی گامی در توانمندسازی مردم و جامعه و یعنی ارتقای سلامت حساب می شه.

ورزش و درمان بیماریا

ورزشای جورواجور علاوه بر اون که از بروز خیلی از بیماریا جلوگیری می کنه و نقش پیش گیری رو بردوش داره، همیشه در درمان خیلی از بیماریا موثر واقع می شه و یه نقش درمانی رو از نظر علم پزشکی برعهده میگیره. بدین منظور توجه شما رو به آثار درمانی ورزش در ارگانای جور واجور بدن و بیماریای مربوط جلب می کنیم.

.

منبع :