ورزش به کاهش وزن شما کمک می کنه؟

این ممکنه به خاطر این باشه که ورزش گرسنگی رو در بعضی از افراد زیاد می کنه و دلیل می شه تا اونا کالری بیشتر سوزاده شده در طول تمرین بخورند. ورزش واقعاً واسه کاهش وزن خوبه؟

ورزش دارای خواص سلامتی قدرتمنده.

اون می تونه خطر دچار شدن به خیلی از بیماریا از جمله بیماریای قلبی، دیابت، چاقی، پوکی استخون و بعضی سرطانا رو کم کنه.

در واقع، آدمایی که به طور منظم فعالیت می کنن بنظر میاد احتمال مرگ به وجود اومده به وسیله خیلی از این بیماریا تا ۵۰٪ پایین تر آید.

ورزش هم فوق العاده واسه سلامت روان شما خوبه و می تونه به شما کمک کنه تا استرس رو مدیریت کنه.

اثرات ورزش رو تو ذهن داشته باشین حتی اگه اون واسه کاهش وزن موثر نیس اون هنوزم امتیازات دیگه داره که به همون اندازه مهم (اگه نه بیشتر) هستن.

به از دست دادن چربی فکر کنین نه از دست دادن وزن

ورزش بیشتر واسه کاهش وزن پیشنهاد می شه اما مردم باید واقعاً هدفشون واسه از دست دادن چربی باشه.

اگه شما خیلی راحت مصرف کالری خود رو واسه از دست دادن وزن، بدون ورزش کم کنین شما شایدً عضله و هم اینکه از چربی از کفتون میره.

در واقع، تخمین زده شده وقتی که مردم وزن از دست میدن حدود یه چهارم از وزن اونا از دست دادن عضله س.

وقتی که شما کالری رو کاهش می دید بدن شما مجبوره منابع دیگه از سوخت پیدا کنه بدیش اینه، این به معنی سوزوندن پروتئین عضله همراه با ذخایر چربی شما هستش.

از جمله برنامه ورزشی در کنار رژیم غذایی مقدار از دست دادن عضلات شما رو کم می کنه.

اینم مهمه چون ماهیچه سوخت و ساز فعال تری از چربی داره.

جلوگیری از از دست رفتن عضلات می تونه به مقابله با کم شدن سرعت سوخت و ساز کمک کنه که وقتی اتفاق می افته که شما وزن از کفتون میره و باعث می شه از دست دادن وزن و نگه داشتن اون سخت تر شه.

علاوه بر این، خیلی از فواید ورزش فقط از دست دادن وزن نیس بلکه شامل بهبود در ترکیب بدن، تناسب اندام کلی و سلامت متابولیکه.

حتی اگه شما "وزن" از دست بدین شما ممکنه هنوز چربی از دست بدین و به جای اون عضله سازی کنین.

به خاطر همین، اندازه گیری اندازه دور کمر و درصد چربی بدن لحظه به لحظه می تونه به درد بخور باشه.

قلب می تونه به سوزوندن کالری و چربیای بدن شما کمک کنه

یکی از محبوب ترین شکلای جور واجور ورزش واسه کاهش وزن ورزشای هوازیه هم اینکه به عنوان ورزشای قلبی شناخته شده. مثالها عبارتند از پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا هستش.

ورزشای هوازی یه اثر کلی ای بر توده عضلانی شما نداره دست کم نه در مقایسه با بلند کردن وزنه. با این حال، اون در سوزوندن کالری بسیار موثره.

یه مطالعه گذشته در طول ۱۰ماه اثرات ورزشای قلبی رو روی ۱۴۱ فرد چاق یا دارای اضافه وزن بررسی کردن. اونا رو به سه گروه تقسیم شدن و کاهش کالری دریافتی گفته نشد.

گروه ۱: سوزوندن ۴۰۰ کالری با انجام ورزشای قلبی ۵ روز در هفته.

گروه ۲: سوزوندن ۶۰۰ کالری با انجام ورزشای قلبی ۵ روز در هفته.

گروه ۳: بدون ورزش.

گروه ۱ شرکت کنندگان ۴.۳٪ از وزن بدن خود رو از دست دادن در حالی که گروه ۲ کمی بیشتر در حدود ۵.۷٪ از دست دادن. گروه کنترل، که ورزش نکردن، در واقع ۰.۵ درصد وزن به دست آوردن.

تحقیقات دیگه هم نشون میده ورزشای قلبی می تونه به شما در سوزوندن چربی، به خصوص چربی خطرناک شکم عامل افزایش دیابت نوع ۲ و بیماریای قلبی کمک کنه.

پس، اضافه کردن ورزشای قلبی در روش زندگی به احتمال زیاد به شما در مدیریت وزن و بهبود سلامت متابولیک کمک می کنه.

بلند کردن وزنه کمک می کنه تا شما کالری بیشتری در حدود ساعت بسوزونین

همه فعالیت بدنی می تونه به شما کمک کنه کالری می سوزونه.

با این حال، تمرینای مقاومتی مانند وزنه برداری امتیازات بالاتر از اون داره.

ورزشای مقاومتی به افزایش قدرت، تن و داشتن مقدار عضلات کمک می کنه.

این واسه سلامت دراز مدت مهمه که بزرگسالان غیر فعال بین ۳ – ۸٪ از توده عضلانی خود رو در هر دهه از دست میدن.

مقدار بیشتری از عضله هم سوخت و ساز بدن شما رو زیاد می کنه و به سوزوندن کالری بیشتر در سراسر ساعت حتی در حالت استراحت کمک می کنه.

اینم اینکه از افت سوخت و ساز بدن جلوگیری می کنه و می تونه در کنار کاهش وزن اتفاق بیفته.

یه مطالعه روی ۴۸ زن دارای اضافه وزن با یه رژیم غذایی خیلی کم کالری پیدا شده آدما به دنبال وزنه برداری توده عضلانی، اندازه سوخت و ساز و قدرت خود رو حفظ گردند حتی اگه اونا وزن از دست دادن.

زنائی که وزنه برداری نکردن هم اینکه وزن از دست دادن اما اونا هم از دست داده توده عضلانی بیشتر و کاهش سوخت و ساز بدن در رو تجربه کردن.

به خاطر این، انجام یه جور از ورزشای قدرتی واقعاً یه برنامه کاهش وزن موثر طولانی مدته. این باعث می شه اونا آسون تر کاهش وزن خود رو حفظ کنن که در واقع خیلی سخت تر از از دست دادن وزن در مرحله اوله.

آدمایی که ورزش می کنن بعضی وقتا بیشتر می خورن

یکی از مشکلات اصلی با ورزش و کاهش وزن اینه که ورزش روی تعادل انرژی تاثیر میذاره.

هم اینکه می تونه سطح اشتها و گرسنگی رو زیاد کنه که ممکنه در خوردن کالری بیشتری شما تاثیر بزاره.

ورزش ممکنه سطح گرسنگی رو زیاد کنه.

یکی از شکایات اصلی در مورد ورزش اینه که می تونه شما رو گرسنه کرده و شما بیشتر غذا بخورین.

هم اینکه پیشنهاد شده که ورزش ممکنه تعداد کالری سوزونده شده رو زیاد می کنه و بدن با خوردن مواد غذایی "جایزه" میگیره. این می تونه از کاهش وزن جلوگیری و حتی به زیاد شدن وزن منجر شه.

هر چند واسه همه صدق نمی کنه تحقیقات نشون میده که بعضی از مردم پس از کار کردن بیشتر می خورن که می تونه از کاهش وزن اونا جلوگیری کنه.

ورزش ممکنه روی هورمون تنظیم کننده اشتها اثر بزاره

فعالیت بدنی ممکنه هورمون گرلین رو تحت تاثیر بذاره. گرلین هم به عنوان "هورمون گرسنگی" محرک اشتها شناخته شده.

خیلی مهمه تحقیقات نشون میده که اشتها پس از ورزش شدید سرکوب شده. این رو به عنوان "بی اشتهایی ورزش" شناخته شده و به نظر می رسه به کاهش گرلین گره خورده.

با این حال، سطوح گرلین پس از حدود نیم ساعت به حالت عادی میره.

پس هر چند ارتباطی بین اشتها و گرلین هست به نظر نمی رسه در واقع شما چقدر می خورید.اثر بر اشتها ممکنه به وسیله فرد فرق داشته باشه.

تحقیقات روی مصرف کالری بعد از ورزش جداسازی نشده هستن. این الان به رسمیت شناخته شده که هر دو اشتها و جذب غذا بعد از ورزش می تونه در میان مردم فرق داره.

مثلا، نشون داده شده که زنان پس از کار کردن گرسنه تر از مردان می شن و مردم لاغر ممکنه گرسنگی کمتر از افراد چاق رو تجربه کنن.

ورزش در کاهش وزن به شما کمک می کنه؟

اثرات ورزش در کاهش یا زیاد شدن وزن از یکی به یکی فرق داره.

هر چند بیشتر آدمایی که ورزش می کنن در دراز مدت وزن از دست میدن بعضی از افراد وزنشون پایدار باقی می مونه و یه تعداد کمی از مردم حتی زیاد شدن وزن پیدا می کنن.

با این حال، بعضی از کسائی که وزن به دست آوردن در واقع عضله به دست آوردن نه چربی.

در مقایسه رژیم غذایی و ورزش، تغییر در رژیم لاغری واسه کاهش وزن از ورزش بیشتر موثره.

با این حال، روش هدف دار موثر واسه کاهش وزن در هر دو رژیم غذایی و ورزشه.

آدمایی که وزن کم می کنن و اونو ثابت نگه می دارن تمایل به ورزش زیاد دارن

نگه داشتن وزن وقتی که شما اونو از دست دادین سخته.

در واقع، بعضی تحقیقات نشون میده که ۸۵ درصد از آدمایی که روی رژیم غذایی کاهش وزن هستن قادر به نگه داشتن وزن هستن.

خیلی مهمه، تحقیقات در آدمایی که مقدار زیادی وزن از دست دادن و اونو واسه چند سال نگهداری کردن این افراد تمایل به ورزش در مقدار زیاد، تا یه ساعت در روز دارن.

بهتره از پیدا کردن یه نوع فعالیت بدنی متناسب با روش زندگی خود لذت ببرین. اینطوری، شما یه شانس بهتر واسه نگه داشتن وزن دارین.

بهترین ورزش واسه لاغری سریع

تاثیر ورزشای فکری بر کاهش وزن

کاهش وزن جادویی با تمرینات تناوبی

اندام قشنگتر با رژیم غذایی و ورزش

منبع :