: چیزی به نام ورزش بیشتر از اندازه هست؟

در این مورد باید گفت که ورزش بعضی وقتا می تونه مضر باشه چون که بدن به بازیابی نیاز داشته و باید همیشه به اون فرصت بدین تا خستگیش رو رفع کرده و نیروی خود رو تجدید کنه. وقتی که استراحت کافی بعد از ورزش نداشته باشین و بدن نتونه نیروی خود رو جبران کنه تمایل بدن واسه آسیب بیشتر می شه. یعنی ورزش بیشتر از اندازه و بدون استراحت شما رو ضعیف تر می کنه.

ورزش می تونه اندازه مرگ و میر رو زیاد کنه؟

با مطالعاتی که در مورد ورزشکاران هاردکور ( ماراتون فوق ماراتون) انجام شد فهمیدیم که ممکنه ورزش زیاد باعث تمرین زدگی و مشکلاتی مثل مشکلات قلبی و عروقی مانند آریتمی یا زخم بسازه. با این حال این تحقیقات نشون میده که این مشکلات خیلی ارتباطی با مرگ و میر نداشته و حتی منتهی به بیماریای قلبی عروقی نمی شن. اینطوری هنوز اندازه مرگ و میر آدمایی که ورزشای استقامتی هاردکور انجام میدن از افراد غیر فعال خیلی کمتره.

چقدر ورزش کنیم؟

شاید بهتره سوال کنیم که چقدر ورزش واسه بدن مناسب بوده و توانایی سازگاری با اونو داره. یه مقدار بهینه از ورزش هست و واقعا نباید در ورزش کردن زیاده روی کرد؟ اصلا ورزش بیشتر از اندازه به چه مقدار ورزش می گن. محققان فکر می کنن که در روز ۱۵۰ دقیقه جنب و جوش و فعالیت واسه بدن لازمه که از این ۱۵۰ دقیقه بهتره ۷۵ دقیقه اون فعالیت شدید باشه. فعالیت شدید شامل ورزشای سنگین مثل بسکتبال، دویدن، یا دیگه بازیای رقابتیه و فعالیت متوسط مانند راه رفتن، کارای خونه و یا باغبانی و کارایی از این قبیله. پیشنهاد می شه که این روال رو ۳ تا  ۵ بار در هفته دنبال کنین.

در مطالعاتی که روی ۶۶۰ هزار نفر در سنین ۲۱ تا ۹۸ سالگی انجام شد و به مدت ۱۴ سال زمان برد، محققان به این نتیجه رسیدن که کسائی که مقدار پیشنهاد شده ورزشا رو یه بار در هفته انجام می دادن تا ۳۱ درصد کمتر به مرگ و میر دچار شدن و کسائی که ۳ تا ۵ بار در هفته این فعالیتا رو انجام دادن ۳۹ درصد کمتر شامل آمار مرگ و میر بودن.

پس انگار ورزش طول عمر رو زیاد کرده و در سلامتی افراد موثره. از طرفی کسائی که مقدار بهتر ورزشا رو انجام می دادن البته در سلامت بیشتری بودن نسبت به کسائی که از این اندازه بیشتر و سخت تر ورزش می کردن. با این حال این افراد تندرو درصد مرگ ومیر خیلی بالایی نسبت به گروه قبل ندارن.

همونطور که بارها در این سایت گفتیم ورزش امتیازات بیشماری واسه بدن داشته و می تونه کمک کنه تا زندگی سالم و پرنشاطی داشته باشین. ورزش سیستم عصبی شما رو تقویت کرده و استرس تون رو کم می کنه. پیری زودرس رو به تعویق انداخته و کارکرد مغز رو بهتر می کنه. ورزش می تونه کارای ساده و تحرکات عادی شما مثل کارای خونه یا پیاده رویای تون رو هم شامل شه.

.

منبع : ۷ganj.org