ورزش در سندروم روده تحریک پذیر(IBS) نقش داره؟

 

ورزش کردن بیماریای زیادی رو برطرف می کنه که یکی از اونا سندروم روده تحریک پذیره. هرچند ورزش کردن راه درمان سندروم روده تحریک پذیر نیس، ولی سلامت کلی رو افزایش و استرس و اختلالای دستگاه گوارشی مثل یبوست رو کم می کنه که در افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر شایعه.
چیجوری ورزش کردن در سندروم روده تحریک پذیر خوبه؟
اتخاذ سبک زندگی مناسب معمولا یکی از مراحل اولیه در درمان سندروم روده تحریک پذیره. ورزش کردن بخش مهمی از این تغییره. دکتر نورمن گیلینسکی استادیار دپارتمان پزشکی داخلی در دانشگاه سین سیناتی در اوهایو میگه:” ورزش به عنوان بخشی از برنامه اصلاح رفتاری، در سندروم روده تحریک پذیر خوبه. بیماران گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر، میل دارن فعالیت کمتری داشته باشن ، اما ورزش کردن بسیار مناسبه.”
ورزش به افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر کمک می کنه با مشکلات روحی و جسمی و علایم مریضی کنار بیان. دکتر گیلینسکی میگه:” در کل ورزش کردن سلامتی رو زیاد می کنه و هرگونه راه حلی که سلامت کلی رو پیشرفت میده، بهبود کلی علایم سندروم روده تحریک پذیر رو زیاد می کنه.”
استرس یه دلیل اصلی علایم سندروم روده تحریک پذیره.انقباضات کنترل شده و منظم روده بزرگ باعث می شن غذا در روده حرکت کنه. پس در زمان استرس ،این انقباضا باعث دل درد می شن. افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر نسبت به علایم شکمی کاهش استرس حساس تر هستن و پس، ورزش در کاهش استرس نقش داره و نقش مهمی در مدیریت کردن علایم سندروم روده تحریک پذیر بازی می کنه.
در بیماران گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر که یبوست دارن، ورزش کردن فایده دیگری هم داره. ورزش کردن علاوه بر ارتقای سطح تناسب اندام و کاهش استرس زندگی، باعث می شه دستگاه گوارشی به درستی کار کنه و وقوع یبوست رو کم کنه.
تازگیا تحقیقی از طرف محققان انگلستان نشون داد که در مریضایی که نیم ساعت در روز و پنج روز در هفته ورزش معمولی انجام می دادن، در مقایسه با گروهی که در این برنامه حضور نداشتن علایم یبوست کاهش زیادی داشته.
سندروم روده تحریک پذیر و ورزش کردن: تناسب اندام و راه های تمدد اعصاب
با دکتر خود صحبت کنین که چه ورزشی واسه شما خوبه. دکتر شما یکی از راه های زیر رو پیشنهاد میده تا تناسب اندام داشته باشین و استرس رو کم کنین و علایم سندروم روده تحریک پذیر کاهش پیدا کنن:
– ورزش قلب و عروق: ورزش ایروبیک مثل دوچرخه سواری یا پیاده روی سلامت و تناسب اندام شما رو زیاد می کنه و راه های خوبی واسه کاهش تنش هستن.
– ورزشای تنفسی: با نفس عمیق کشیدن و فروبردن هوای زیاد به درون شش ها می تونین اندازه اکسیژنی رو که تنفس می کنین زیاد کنین و این کار استرس رو کمتر می کنه.
– یوگا: شکلای جور واجور مختلفی از یوگا هست ،اما همه اونا ترکیبی از تنفس و ژستای حرکتی و ساکن هستن. واسه استفاده بیشتر از ورزشای تمدد اعصاب به دنبال کلاسای یوگایی باشین که عبارت “ملایم” و “کاهش استرس” رو استفاده می کنن یا به دنبال کلاسای تازه کار باشین. اگه می خواین بیشتر بر تناسب اندام تمرکز کنین، به کلاسایی با حرکات فشرده بیشتری برید تا با این فن راحت تر باشین.
– تای چی: این ورزش ذهنی در چین جزء هنرهای رزمیه. طی انجام تای چای در بین تنفس عمیق و مراقبه به آرومی حرکت می کنین. آدمایی که تای چای انجام میدن می گن این ورزش کمک می کنه دستگاه گوارش بهتر کار کنه و این بیماران احساس آروم تری داشته و هوشیارتر باشن.
– مراقبه: شکلای جور واجور خیلی از ورزش مراقبه هست، اما در همه اونا شما راحت می شینین و توجه خود رو معطوف یه چیز می کنین، مثل صدایی خاص یا نفس کشیدن خودتون.
سندروم روده تحریک پذیر و ورزش: جریانی موثرتر
وقتی یه برنامه ورزشی رو واسه تناسب اندام، تمدد اعصاب یا هردو انجام می دید، می خواین بیشترین سود رو از اون ببرین. این موارد رو واسه داشتن یه برنامه ورزشی لذت بخش و موثرتر انجام بدین:
– هر روز تو یه زمان خاص ورزش کنین و وقتی رو انتخاب کنین که انجام ورزش براتون راحت تره.
– یه ساعت قبل یا بعد از غذاخوردن ورزش نکنین.
– وقتی هشیار هستین ورزش کنین نه وقتی که خواب آلود هستین.
– ورزشی رو انتخاب کنین که از اون حال می کنین و با روش زندگی شما متناسبه.
داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش واسه سالم موندن مهمه. اگه سندروم روده تحریک پذیر دارین، دلیل بهتری واسه فعال موندن دارین: ورزش منظم به شما کمک می کنه که استرس رو کم کنین و از یبوست جلوگیری می کنه.یادتون باشه که قبل از شروع هر برنامه ورزشی با دکتر خود مشورت کنین تا مطمئن شید ورزش انتخابی شما براتون مناسبه.

.

منبع :