ورزش کردن بین سرماخوردگی درسته؟

افراد بالغ معمولا ممکنه دو تا سه بار در سال دچار سرماخوردگی و یا عفونت مجاری فوقانی تنفسی شن. خیلی از ورزشکاران در مورد ورزش کردن موقع مریضی نگران هستن.

تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده اما کارشناسان میگن که اگه تب ندارین و نشونه هایی که دارین مربوط به بینی، گلو و در کل بالای گردن باشه شاید ورزش بی خطر هستش. اما ورزش شدید بهتره به چند روز بعد که علائم برطرف شدن بیفته.

به هر حال اگه علائم آنفولانزا مانند تب، خستگی شدید، درد عضلانی تورم و غدد لنفاوی رو دست کم به مدت دو هفته دارین بهتره قبل از ادامه دادن ورزش شدید یه مدت به خود فرصت بدین. اما واسه اینکه دچار سرماخوردگی نشید چیکار کنین؟

نکتهایی واسه جلوگیری از مریض شدن:

– رژیم غذایی متعادلی داشته باشین:

 سیستم ایمنی واسه فعالیت مناسب به ویتامینها و مواد معدنی نیاز داره. با اینکه الان یافته های علمی، مصرف مکملهای ویتامین که علاوه بر رژیم غذایی عادی استفاده می شن رو ۱۰۰% تائید نمی کنن. واسه داشتن وزن مناسب یه قانون خوب اینه که به ازای هر نیم کیلوگرم از وزن بدن ۱۰-۱۵  کالری دریافت کنین. ۱۰ کالری واسه افرادیه که جنب و جوش ندارن و ۱۵ کالری واسه افرادیه که فعال هستن.

– از کاهش وزن شدید دوری کنین:

رژیمهای کم کالری، گرسنگی دراز مدت و کاهش وزن سریع به سیستم ایمنی زیان میرسونه. کاهش وزن در اثر ورزش شدید هم واسه سیستم ایمنی مضره.

خواب کافی و مناسب واسه خود جفت و جور کنین:

مشکل خواب شدید که در اون فرد سه ساعت کمتر از حد طبیعی بخوابه باعث مشکل سیستم ایمنی می شه.

– از ورزش بسیار شدید و خستگی طولانی دوری کنین:

بین تمرینات شدید و یا مسابقات سنگین فواصل کافی و طولانی تری در نظر بگیرین. از خودتون مراقبت کنین و به خود فرصت بدین تا دوباره نیروی خود رو به دست بیارین و واسه این کار عجله نکنین.

– بیشتر اوقات دستهای خود رو بشورید:

این بهترین راه پیشگیری از بیماریه. شستن ناخنها رو یادتون نره.

– از تماس دستها با چشمها، بینی یا دهن دوری کنین.

بیشتر باکتریها و ویروسها از راه تماس دست شما با سطوح آلوده منتقل می شن تا از راه هوا. بیشتر اوقات تماس دست آلوده با اعضای صورت موجب مریضی می شه.

– واکسن آنفولانزا بزنین:

مخصوصا اگه سیستم ایمنی شما ضعیف شده واکسن آنفولانزا رو بزنین.

– به حد کافی بخوابین:

کمبود خواب می تونه فعالیت سیستم ایمنی رو کم کنه و شما رو مستعد مریض شدن کنه.

– آب بیشتری بخورین:

در پاییز و زمستون ممکنه خیلی راحت تشنگی ندیده گرفته شه و دچار کمبود مایع شید. واسه جلوگیری از این حالت روزانه ۸ لیوان آب بخورین.

– ورزش همیشگی با شدت متوسط داشته باشین:

تلاش کنین که برنامه ورزشی پایدار، منظم و مداومی داشته باشین.

مصرف الکل رو محدود کنین:

مصرف الکل هم منتهی به کمبود آب بدن می شه و هم مقاومت بدن در مقابل باکتریها رو کم می کنه.

– و در آخر، به بدن خود گوش بدین:

اگه احساس می کنین خسته هستین و ۱۰۰% توان خود رو ندارین، استراحت کنین تا احساس بهتری پیدا کنین و سریعتر توان ۱۰۰% خود رو به دست بیارین.

منبع:seemorgh.com

جمع آوری سلامت اکاایران