: ورزش کردن در دوران قاعدگی درسته؟

:  

 

زیادن خانمایی که در دوران قاعدگی ورزشای روزانه خود رو متوقف و فکر می کنن ورزش در این دوره کار درستی نیس اما اینجا می خوایم به درستی این موضوع بپردازیم.

 

 

انجام هر نوع ورزشی مجازه!
انجام ورزش در این دوره به حالت بدنی هر فرد بستگی داره؟
اگه شما جزو اون دسته از خانمایی هستین که دچار دل درد و کمردرد شدید می شن، می تونین ورزشای سبکی مثل پیاده روی یا یوگا رو انتخاب کنین
اما اگه حال مناسبی دارین، انجام هیچ ورزشی دراین دوران ممنوع نیس. می تونین به تمرینات ژیمناستیک، بسکتبال یا والیبال خود ادامه بدین.

 

خون ریزی شدید می شه!
حتما شما همه متوجه این موضوع شدین که حرکت بیشتر، خون ریزی رو هم زیاد می کنه. در واقع ورزش دلیل خون ریزی بسیار شدید و بعد از اون خستگی و بی هوشی و کم خونی نمی شه. اندازه خونی که شما هر ماه از کفتون میره به یه میزانه و تنها وقتی حرکت و جنبش بدنی شما بیشتر می شه به دلیل اینکه ضربان قلب و جریان خون تندتر می شه، احساس می کنین خون ریزی شمام شدت پیدا کرده، در حالی که اندازه خون از دست رفته یه جوره. پس نگران نباشین و با آسودگی به ورزش خود ادامه بدین.

 

 ورزش شدید سیکل ماهیانه رو دچار مشکل می کنه انجام ورز شای شدید می تونه بر سیکل ماهانه تاثیر بزاره. در واقع اندازه ترشح هورمون استروژن رابطه مستقیمی با اندازه بافت چربی در بدن داره. وقتی ما کالری زیادی می سوزونیم، اندازه ترشح استروژن کاهش زیادی یافته و در نتیجه ترتیب عادات به هم می ریزه و حتی بعضی وقتا به طور کل قطع می شه. البته فقط ورزش مسبب بروز مشکل در قاعدگی نیس.
استرس و رژیم غذایی خیلی سخت هم می تونه همین آثار رو بر سیکل ماهانه داشته باشه. به همین دلایله که معمولا ورزش کاران قاعدگی منظمی ندارن. اما این موضوع اون قدرها هم مهم نیس و قدرت باروری رو کاهش نمی ده اما بی نظمی طی ماه ها در اثر به هم خوردن تعادل هورمونیه و باید حتما در مورد اون با دکتر مشورت کنه.
ورزش درد رو کم می کنه برخلاف چیزی که همه مردم تصور می کنن، درد دوران قاعدگی با ورزش افزایش پیدا نمی کنه. در آدمایی که درد شدید دارن حتی با خوابیدن در رخت خواب هم این درد ادامه پیدا میکنه. در دوران قاعدگی به دلیل ترشح ترکیباتیه که دلیل انقباض رحم، ماهیچه های کمری و شکمی می شه. هم اینکه این ترکیبات حساسیت اعصاب رو بالا برده و دلیل افزایش جریان خون در زیر شکم می شه. با ورزش کردن چون اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها می رسه، اندازه انقباض و در نتیجه دردها کم میشه.
 
منبع : salamat.ir
 
 

منبع :