متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  مکانیک با عنوان :   روش های کاهش نیروی بازدارندگی   در ادامه مطلب می توانید صفحات ابتدایی این پایان نامه را بخوانید و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.


دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی


سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”
مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی


عنوان :
روش های کاهش نیروی بازدارندگی


برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود


تکه هایی از متن به عنوان نمونه :


(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده :
علاوه بر روش های طبیعی کنترل لایه مرزی از طریق شرایط مرزی معمول ، متدهای مختلفی نیز با
استفاده از شرایط مصنوعی ، رفتارهای خاصی را در لایه مرزی ایجاد می کنند . در طول سالهای گذشته
ترفندهای مختلفی از جانب دانشمندان و محققین در این زمینه ارائه شده است ، در این تحقیق تلاش
شده است تا ضمن تعریف پدیده های مرتبط با این موضوع ( کاهش نیروی بازدارندگی یا درگ ) به
معرفی بخشی از تلاشهای صورت گرفته در قرن و بخصوص سالهای اخیر در این زمینه بپردازیم . در ادامه
روش های کاهش نیروی درگ با بهره گرفتن از : تولید حبابهای ریز با سطح منفذدار و واکنش الکتروشیمیایی ،
پدیده سوپرکاویتاسیون ، حرکت وسیله نقلیه روی آبی بر روی بالشتکی از حبابها و همینطور استفاده از
یک میله در بالا دست یک جسم مانند یک استوانه به تفصیل ارائه شده است .
در روش کاهش درگ با حبابهای ریز می توانیم با سطح منفذ دار با سایز متوسط ݉ߤ1 ، سرعت جریان
7m/s است و مقدار CV در 0.056 بازده کاهش درگ مناسبی را خواهیم داشت ( %26 ) و زمانیکه سطح
منفذ دار ݉ߤ10 را در همان سرعت داشته باشیم ، بازده کاهش درگ فقط حدود %23 است .
برای کنترل جریان اطرف جسم مانند استوانه دوار در جریان هوا ، میله ای در بالادست سیلندر چرخان
قرار داده می شود . قطر سیلندر D=40mm ، قطر میله d=1- 10 mm و فاصله بین محور سیلندر
4 1.5×104 چرخان و میله L=50-120mm است و عدد رینولدز در محدوده 6.2×10
 قرار دارد . دو الگوی جریان با جدایی گردابه و بدون جدایی گردابه از میله اتفاق می افتد . شرایط بهینه کاهش
 می باشد که در این شرایط گردابه ها از میله جدا نشده و لایه برشی از میله دوباره بر روی سطح جلویی 


استوانه چرخان قرار می گیرد . کاهش کل درگ در اینحالت  %63 است .
در ادامه نیز، ایجاد یک جریان چند فازی بوسیله تزریق هوا داخل جریان مایع در مورد یک
مدل کشتی آزمایشی ACS مورد بررسی قرار می گیرد .


مقدمه :
تحقیق بر روی کاهش نیروی بازدارندگی یکی از مهمترین موضوعات تحقیقاتی در قرن اخیر می باشد .
یکی از موضوعات مهم در این زمینه کاهش نیروی بازدارندگی و در نتیجه افزایش سرعت و توان خروجی
دستگاه ، کاهش سوخت و هزینه و در نتیجه افزایش کارایی اجسام و وسایل نقلیه روی آبی و غوطه ور در
آب است . کنترل لایه مرزی جریان و به تاخیر انداختن جدایی یا حذف آن برای رسیدن به کاهش نیروی
بازدارندگی ضروری است .
وسایل نقلیه ، یکی از پرمصرفترین دستگاه های مصرف انرژی در دنیا هستند . ما می توانیم اتلاف انرژی
را کاهش دهیم درصورتیکه قادر به کاهش درگ در وسایل نقلیه گوناگون باشیم . بنابراین چگونگی
افزایش کارآیی وسایل نقلیه و در عین حال به حداقل رساندن هزینه تولید ، نگهداری و سر و صدای
حاصل از آن ، مهمترین موضو ع تحقیقات در زمینه کاهش درگ در تمام کشورها هستند .
( Micro-bubble drag reduction ) در تکنولوژی کاهش درگ با حبابهای ریز ، به کمک روزنه
های کوچک روی سطح وسیله نقلیه ، هوا به سطح خارجی وسیله نقلیه وارد می شود تا آنرا بطور کامل با
حبابهای ریز بپو شاند و این عمل سبب کاهش ناهمواریهای سطح ،کنترل گرادیان سرعت لایه مرزی و
کمتر کردن اصطکاک پوستی می گردد. اما حبابها باید در اندازه مناسب و در مکان مناسبی تزریق شوند
تا بتوانند کارایی مناسبی را در زمینه کاهش درگ داشته باشند .
یکی از ترفندهای کاهش نیروی درگ برای اجسام ، کنترل لایه های برشی جداشده از جسم ( بطور مثال
یک جسم کروی ) است ، در واقع می توان با نصب یک میله کوچک در لایه برشی نزدیک جسم، لایه
مرزی جداشده از سیلندر را مجددا پیوست اجباری داد . همانطور که میدانیم ضریب درگ یک سیلندر
دوار در یک جریان یکنواخت ، با افزایش اغتشاش در جریان کاهش می یابد . مکانیزم عملکرد این روش
کنترلی نیز بر همین مطلب استوار است .
یکی دیگر از روش های کنترل لایه مرزی ، ایجاد یک جریان چند فازی بوسیله تزریق هوا داخل جریان
مایع است . می دانیم که جریان کاویتاسیون توسعه یافته مصنوعی بطور موثری نیروی درگ را روی
سطح کشتی ها کاهش می دهد . در هوا تحت یک پروفیل ویژه در کف دستگاه تولید شود ، یک حفره
هوای نازک دایمی تولید می شود . این حفره بخشی از سطح بدنه کشتی را از تماس با آب جدا می کند
، و سبب کاهش مقاومت هیدرودینامیکی می گردد .


تعداد صفحه :125
قیمت: 14700 تومان

 پشتیبانی سایت :       

****         [email protected]


]]>